Taaperon unikoulu. Milloin meillä nukutaan?

Miten teillä nukuttiin viime yönä? Haastavatko katkonaiset yöunet koko perheen jaksamista? Milloin viimeksi sait nukuttua kuusi tuntia yhteen putkeen tai edes neljä? Riittävän yöunen merkitys on todella suuri ja sillä on suora vaikutus jaksamiseen arjessa. Lapsiperheessä uneen vaikuttaa todella moni asia. Milloin tulee hampaita ja milloin opitaan uusia taitoja. Vastassa on levottomia öitä. Jokainen vanhempi tietää sen tunteen lähes unettomasta yöstä ja siitä kuinka lohduton olo on itsellä kun öitä tulee useampi ja tilanne pitkittyy. Väsymys voi kasvaa niin suureksi, että on vaikeaa löytää sieltä pois.

Nuorimmainen oppi kiipeämään ketterästi pinnasängystä pois ja muutos juniorisänkyyn vaikeutti nukkumistamme todella paljon. Unikoulun avulla saimme paremmat unet koko perheelle.

Meillä nukuttiin pitkään vaihtelevasti. Nuorimmaisemme on ollut syntymästään saakka herkkä nukkuja, jonka uneen vaikuttaa aivan kaikki. Ajattelin itsekin, että tämä nyt kuuluu tähän vaiheeseen ja pitää vain jaksaa. Aina tuli jotakin uutta, joka vaikutti uneen. Pian pinnasänky ei enää pidätellyt tytärtämme ja hän pääsi hyvin taitavasti sieltä pois. Yritin nukuttaa päiväunille matkasänkyyn. Pari kertaa menikin ihan hyvin, kunnes huomattiin, että sieltäkin pääsee pois. Peitot samaan kasaan tyynyn päälle ja kas vapaus koittaa taas. Juniorisänkyyn siirtyminen oli todella haastava vaihe. Tyttäremme oli tuolloin 1v ja 9 kk. Siitä alkoi juokseminen ja sängystä karkaaminen. Mikään ei pidätellyt meidän pientä nukkujaa. Päiväunet olivat välillä vain 20 minuuttia ja välillä uni ei vain tullut. Tästä tuli huonojen unien kierre, jolle ei loppua näkynyt. Välissä ei ollut edes niitä parempia öitä, jolloin omaa univelkaa olisi saanut tasattua. Kerron teille, miten me onnistuimme.

Näin jälkeenpäin ajateltuna ensimmäinen ohjeeni saman haasteen parissa kamppaileville vanhemmille on: älkää jääkö yksin asian kanssa! Väsyneenä pahin hetki yliväsymyksen keskellä on yö, jolloin valvotte lapsen unta tai hetkeä kun yritätte saada lapsen nukahtamaan, mutta uni ei vain tule. Sain parhaan vinkin leikkipuistossa naapuriltamme. En ollut koskaan aiemmin kuullut Sleepy.fi -palvelusta. Naapurimme suositteli palvelua, koska hänellä oli omakohtaista kokemusta ja oli kuullut muiltakin pelkkää hyvää heidän unikoulustaan. Sleepy.fi -palvelun unikoulut ovat lempeitä, mikä tarkoittaa, että lasta ei huudateta. Edistyminen tapahtuu siis vähitellen. Meillä isoin muutos tapahtui unikoulun toisella viikolla.

”Nukkuminen on opittu taito, jonka jokainen lapsi voi oppia lempeällä tuella ja opastuksella.” – Sleepy.fi

Ensimmäinen asia, jonka kotona tein oli puhelinsoitto heille. Tiedätkö tunteen kun joku ymmärtää sinua ja kertoo vielä, että siihen on ratkaisu! Varasin heiltä unikonsultaation sekä kahden viikon seurantajakson. Jakson aikana saimme tukea ja neuvoja parempaan uneen yksityiskohtaisen unisuunnitelman lisäksi. Olin yllättynyt myös siitä, että ollaan aivan perusasioiden äärellä. Omat aiemmat unikoulut olivat usein päättyneet juuri siinä vaiheessa kun edistystä ei näkynyt ja epäilin unikoulujen toimivuutta. Onneksi tämäkin osoittautui turhaksi huoleksi ja osattiin tuoda unikoulussa hyvin esille.

Ensin sain täydennettäväksi taustatiedot. Sovimme ajankohdan videopuhelulle ja hyvin nopeasti tämän jälkeen minulla oli sähköpostissa tarkat henkilökohtaiset ohjeet lapsellemme. Tavoitteena meillä oli saada samalla iltavelli pois ja varapatja lattialta. Univelkaa oli itselläni jo sen verran, että nukahdin jossain vaiheessa aina patjalle ja ajattelin, että parempi nukkua edes vähän. Olimme mieheni kanssa todella motivoituneita ja sitoutuneita unikouluun, tilanne ei olisi enää huonommaksi voinut edes mennä unien kanssa. Olo oli helpottunut, koska ohjeet olivat selkeät, eikä siellä ollut mitään niin vaikeaa. Suurin haaste oli oma johdonmukaisuus. Lempeässä unikoulussa muutos tapahtuu vähitellen ja takapakkia tulee välillä myös. Se kuuluu kehitykseen. Onnistumiset on parhaita ja ne näkyykin heti kaikkien unessa! Koostin tähän muutamia vinkkejä jaettavaksi.

Taapero ei enää malttaisi istua rattaissa, mutta huonot yöunet pakottivat meidät hakemaan päiväunia vaunulenkeillä. Unet jäivät vaunuista huolimatta lyhyiksi.
Päivärytmi

Pidä päivärytmi samanlaisena. Liiallinen vaihtelu päivärytmissä vaikeuttaa unen saamista. Tämä juuri näkyi meillä ennen unikoulua siten, että huono yö saattoi siirtää päivän rytmiä jopa 1-2 tunnilla. Tästä syntyi kierre, jota oli vaikeaa itse katkaista.

nukkumaanmenoaika

On hyvä totutella kiinteään nukkumaanmenoaikaan. Lapsilla on hormonaaliset uni-ikkunat, jolloin nukahtaminen on helpompaa. Sitkeällä harjoittelulla nämä loksahtivat meilläkin kohdilleen.

Hyvä uniympäristö

Tarkista, että huoneessa on tarpeeksi pimeää. Poistimme myös yövalon, joka häiritsi aamuyöllä unta. Varmistimme myös, että pimentävän verhon sivuilta ei tule valoa. Huoneen lämpötilaa laskettiin lähemmäs 20 astetta. Yöpuvun päälle lisättiin villahaalari. Peitto liikkuu ja lentelee unen aikana. Kun vaatetta on sopivasti niin lapsi ei herää kylmyyteen.

turvallinen ja tuttu iltarutiini

Meillä rutiini iltapalan ja pesujen jälkeen menee seuraavasti: vähennämme valaistusta, keräämme unilelut sänkyyn, luemme sadun, sitten iltahalit ja hyvät yöt. Sen jälkeen poistun. On tärkeää toimia päivä-ja iltaunilla samalla kaavalla rauhalliseen tahtiin.

harjoitusmenetelmä

Mikä harjoitusmenetelmä sopii teille? Meillä oli tuoli, jota siirrettiin edistymisen mukaan kauemmas. Lopulta viikon päästä olimme jo tuolin kanssa oven ulkopuolella. Jos lapsi itkee, hänen viereensä mennään ja rauhoitetaan hyssyttelyllä sekä kädellä. Tarvittaessa nostetaan syliin ja lasketaan takaisin sänkyyn. Kun lapsi rauhoittuu, poistutaan. Tämä oli itselleni vaikeaa, koska alussa varsinkin uusi itku tuli heti. Harjoittelun myötä taaperomme tottui tähän ja nukahtaa öisinkin heti jos tarvitsee palauttaa sänkyyn. Tällä tuetaan lapsen kykyä nukahtaa itsenäisesti ilman vanhemman läsnäoloa.

muita vinkkejä

Ole johdonmukainen! Vaikka takapakkia harjoittelussa tulee, toimi silti samalla tavalla. Puutu uneen mahdollisimman vähän. Aiemmin saatoin parannella esimerkiksi asentoa ja laittaa peittoa paremmin päälle. Pidä päiväkirjaa unista, jolloin huomaat kehityksen parhaiten. Alussa jokaiselle unelle saimme palauttaa pienen karkurin takaisin sänkyyn parhaimmillaan useita kymmeniä kertoja.

Suosittelen lämpimästi kokeilemaan ja tutustumaan Sleepy.fi -palveluun. Heillä on valikoimassa erilaisia vaihtoehtoja verkkokursseista henkilökohtaiseen neuvontaan. Minulle uusi ajatus heti alkuun oli se, että nukkuminenkin on taito, joka vaatii opettelua. Sitä pääsimmekin treenaamaan yhdessä koko perheen kanssa. Henkilökohtainen tuki ja ohjeet olivat erittäin tärkeitä. Sain jatkuvasti palautetta ja tukea edistymisestä tai siitä jos oli jotain korjattavaa. Oli helpottavaa saada vastauksia omiin kysymyksiin joita tuli eteen unikoulun edetessä.

Tällä hetkellä meillä nukutaan yöt todella hyvin aiempaan verrattuna. Yöllä ei enää valvota. Unikoulun opeista on jatkossakin hyötyä ja voin aina palata ohjeiden äärelle. Lisäksi päivä- ja yöunet ovat pidentyneet.

Onko sinulla hyviä kokemuksia unikoulusta?

Kauniita unia <3

Marika

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.