Kuka olen?

Mahtavaa miten paljon uusia seuraajia meille on tullut! Kiitos, että olet mukana. Kerron nyt itsestäni uusille ja vanhoille seuraajillemme. Instagramin kohokohdista löytyy myös esittely minusta. Alunperin tarkoitus oli kirjoittaa esittely postauksen yhteyteen lyhyesti. Tekstiä alkoi tulla, joten katsoin parhaaksi esitellä itseni blogitekstin yhteydessä. Nautin kirjoittamisesta ja se on myös yksi syy blogin olemassaololle.

Jatka lukemista ”Kuka olen?”

Mistä aikaa liikunnalle?

Päivät hupenevat uhkaavasti ja somessa komeilee arjen ja treenin kanssa kaiken ehtiviä superäitejä. Mielen valtaa melkeinpä syyllisyys siitä, että liikunnalle ja treenaamiselle jää välillä todella vähän aikaa. Mistä sitä aikaa sille sitten löytyy? Miten liikunnan voi yhdistää arkeen ja muuhun elämään? On hyvä pohtia myös sitä mikä motivoi oikeasti?

Hyötyliikunta ja yhteiset treenihetket lapsen sekä koko perheen kesken auttavat löytämään tähän lisää aikaa. Kaikki tekeminen pitää suhteuttaa myös omaan jaksamiseen, palautumiseen ja riittävään unensaantiin. Elämäntilanteet vaihtelevat ja lapsiperhearjessa on monta muuttujaa. Joinakin päivinä on vain niin väsynyt, että suurin lahja kropalle ja mielelle on lepo eikä kova liikunta. Pienikin liikkuminen on kuitenkin hyväksi.

Pitkä päivä takana, olet saanut juuri lapsen nukkumaan ja ainoa hetki hikitreenille olisi illalla. Houkutteleeko? Ei aina. Pienikin liikunta on hyväksi, eikä aina todellakaan tarvitse heilua hiki päässä kahvakuulan kanssa. Tärkeintä on kuunnella itseään ja olla itselleen myös armollinen. Tasapaino on kaiken a ja o. 

Parhaiten uudet rutiinit saa mahtumaan arkeen kun niille löytyy ennalta määritelty hetki. Missä välissä päivää sinulla on paras hetki itsellesi? Heti aamusta vai illalla kun lapset nukkuvat? Tähän vaikuttaa paljon myös oma luontainen rytmi. Piristääkö iltatreeni liikaa ja vaikuttaa heikentävästi yöuniin? Ehkä siihen hetkeen mielummin kehonhuoltoa venyttelemällä?

Päivän voi aloittaa mahdollisuuksien mukaan hyötyliikunnalla mikäli se sopii arjen aikatauluihin. Voisiko sen yhdistää lapsen päiväkotiin vientiin ja lähteä liikkeelle hieman aikaisemmin? Vai sopiiko se sittenkin juuri siihen hetkeen kun voitte yhdessä tanssia taaperon kanssa ennen Pikku Kakkosta. Tai mitä jos äiti vähän jumppaa samalla Pikku Kakkosen ohessa? YouTubessa on loistavia treenejä laidasta laitaan. Tässä muutamia esimerkkejä lyhyistä ja pidemmistä treeneistä.

  1. Aamujooga 5 minuuttia
  2. Tanssitreeni 15 minuuttia 90-luvun hittien tahtiin
  3. Aloittelijan 20 minuutin HIIT-treeni
  4. Hardcore 25 minuutin HIIT-treeni
  5. Venyttely 20 minuuttia koko kropalle
Metsäretket ovat parasta hyötyliikuntaa keholle ja mielelle. Liikkumisesta on tärkeää myös nauttia ja löytää itselle sopivin tapa liikkua.

Tapoja ja keinoja on monia. Mikä pitää sinut liikkeessä?

Iloa päivääsi!

Suvi ja Marika

Unelmasta tulee tavoite, kun sille antaa aikataulun

Vuosi alkaa olla lopuillaan ja on aika kääntää katse tulevaan. Mitä haluat tehdä vuonna 2021? Minkälaisia odotuksia, tai tavoitteita sinulla on? Milloin olet viimeksi tarkastellut unelmiasi?

Ota hetki aikaa itsellesi ja mieti tulevaa. Kirjoita ajatuksesi paperille, tai vaikka puhelimen muistikirjaan. Vaimenna sisäinen äänesi, joka kertoo syitä miksi asiat eivät ole juuri sinulle mahdollisia.

Voit jakaa elämäsi esimerkiksi seuraaviin kategorioihin:

Henkinen hyvinvointi

Fyysinen hyvinvointi

Työ ja opiskelu

Raha

Perhe ja ystävät

Tarkastele eri osa-alueita yksi kerrallaan ja kirjaa ylös kaikki ajatuksesi, unelmasi, toiveesi kyseiseen kohtaan. Älä rajoita itseäsi. Kirjaa myös ne asiat, joita et jostain syystä pidä mahdollisena. Seuraavana päivänä voit vielä palata listan äärelle ja tarvittaessa täydentää sitä.

Tämän jälkeen tarkastele kutakin osa-aluetta ja mieti mitkä niistä haluat saavuttaa eniten. Mieti miten saisit unelmasta tavoitteen? Miten voisit pienin askelin kulkea kohti unelmaasi?

Valitse kustakin kategoriasta 1-5 tavoitetta seuraavalle vuodelle. Kirjaa tavoitteet ylös ja anna niille aikataulu. Tavoitteiden määrällä ei ole väliä, yleensä vähemmän on kuitenkin enemmän. Monen elämän osa-alueen muuttaminen yhtäaikaisesti voi olla hyvin raskasta, joten kannattaa muistaa olla armollinen itselleen.

Suvin tavoitteet vuodelle 2021:

  • Jaksaa juosta 10 kilometriä
  • Olla läsnä
  • Järkevöittää kulutustapoja

Haave: mökkiloma merenrannalla

Marikan tavoitteet vuodelle 2021:

  • Terveenä pysyminen
  • Kiitollisuuden vaaliminen
  • Vanhan tanssiharrastuksen herättely

Haave: uuden kodin löytäminen perheelle

Minkälaisia tavoitteita sinulla on? Mistä haaveilet?

Suvi ja Marika

Jouluvalmisteluja taaperon kanssa

Jouluun on ihanaa valmistautua pikkuhiljaa. Perheemme nuorimmainen on mielellään mukana auttamassa. Pyrin tekemään aina vähän kerrallaan, näin taaperokin pysyy tyytyväisenä. Aamut ovat parhaimpia hetkiä yhdessä tekemiselle. Valmistelut sujuu paremmin virkeänä aamupalan jälkeen. Toki on niitäkin hetkiä kun porkkanan kuoret saavat siivet selkäänsä ja löytävät tiensä ties minne. Ensimmäiset valmistelut ollaan tehty jo marraskuun puolella. Tänä vuonna meillä on tekokuusi ja se koristeltiin jo hyvissä ajoin joulukuun alussa. Osa lahjoista hankittiin kylläkin jo kesällä, mutta varsinaisesti jouluruokien teko alkoi meillä marraskuun lopulla.

Jatka lukemista ”Jouluvalmisteluja taaperon kanssa”

Suunnitelmallisuutta ruokaostoksiin + 4 viikon ruokalista

Osaatko arvata kuinka kauan meidän viisi henkisellä perheellä menee viikon ruokalistan ja ostoslistan suunnitteluun sekä ruokakaupassa käyntiin yhteensä? Aiemmin olisin vastannut, että 3-5 tuntia, nykyään noin 15 minuuttia viikossa. Arki-illat ovat todella lyhyitä ja en halua viettää niitä ruokakaupassa, varsinkaan tänä aikana.

Jatka lukemista ”Suunnitelmallisuutta ruokaostoksiin + 4 viikon ruokalista”