Tee siitä rutiini

Uusi vuosi saa monet meistä tekemään lupauksia. Joku päättää aloittaa lenkkeilyn, toinen alkaa syömään terveellisemmin ja kolmas elämään taloudellisemmin. Monesti lupaukset ovat hyvin ehdottomia ja kestävät harvoilla tammikuun ensimmäisiä viikkoja pidempään. Mistä tämä johtuu ja mitä sille voisi tehdä?

Lupausten toteuttaminen vaatii omien rutiinien muuttamista sekä suunnitelmallisuutta. Huonot rutiinit ovat huomattavasti vaivattomampia toteuttaa kuin hyvät. Niistä saa monesti myös välittömän hyvänolon tunteen. Suklaapatukka tuo tyydytyksen heti, kun taas terveellisen ruokavalion tulokset näkyvät vasta viikkojen päästä.

Tee uudesta rutiinista helppo, houkutteleva ja tyydyttävä.

  1. Suunnittele uusi rutiinisi. Tee uuden tavan toteuttamisesta helpompaa. Mikäli olet päättänyt syödä terveellisemmin, omat ruokailut kannattaa suunnitella etukäteen. Kotiin on hyvä hankkia ruokavalion mukaista ruokaa ja poistaa turhat houkutukset. Mikäli olet päättänyt aloittaa ulkoilun, houkuttele ystäväsikin mukaan lenkkeilemään, tai pakkaa jo illalla salivaatteesi valmiiksi.
  2. Mieti miten saisit omasta tavoitteestasi houkuttelevan. Ajattele uutta rutiinia eri näkökulmista. Mietitkö, että minun täytyy mennä salille töiden jälkeen, vai mietitkö, että töiden jälkeen haluan parantaa omia voimatasojani? Kannattaa myös kiinnittää huomiota minkälaisten ihmisten ympäröimänä on. Onko meillä sama suunta ja tavoitteet siitä, minkälaista elämää haluamme elää ja mitä kohden mennä? Koko elämää ei tarvitse uudistaa, mutta seuralla on iso vaikutus.
  3. Mietimme tavoitteessamme monesti isoa kokonaisuutta ja lopputulosta, mutta emme kiinnitä huomiota pieniin edistymiseen, jotka tuottavat hyvää oloa heti. Jaa uusi rutiinisi palasiin ja mieti miten kokisit siitä heti mielihyvää sekä näkisit oman edistymisesi. Johonkin rutiiniin toimii to do- listan raksittaminen, toiseen kilometrien kerääminen, kolmanteen saavutettujen tavoitteiden kirjaaminen. 

Monesti koemme ajan olevan este jonkun asian tekemiseen. Silloin kannattaa pysähtyä ja miettiä olisiko jokin asia, minkä tekemisissä voisi luopua ja ottaa haluttu rutiini tilalle. Voisiko esimerkiksi lasten hoidon järjestellä niin, että viikossa vapautuisi muutama tunti omalle liikunnalle, tai muulle itselle tärkeälle tekemiselle? Viikkojen suunnitteleminen etukäteen auttaa kaikkien tehtävien, myös vapaa-ajalle kuuluvien järjestelyssä. Kalenteriin merkattu asia tulee useammin toteutettua, kuin ajatuksen tasolle jäävä.

Tunnistan itsessäni nopeiden voittojen tavoittelun ja moni aikomani asia onkin jäänyt alkuinnostuksen jälkeen vanhan tavan alle. Tämän vuoden olen julistanut oman hyvinvointini vuodeksi. Osana tätä on terveellinen ruokavalio ja säännöllinen liikunta. Henkisen hyvinvointini tärkein päätös on tehdä ikäviksi tai hankalaksi kokemani asiat heti, jotta ne eivät jää kuormittamaan mieltä.

James Clear neuvoo rutiinien muuttamisesta kirjassaan Atomic Habits- An Easy & Proven Way to Build Good Habits & Break Bad Habits. Tammikuun alussa kirja ilmestyy myös suomeksi nimellä, Pura rutiinit atomeiksi. Bookbeatista kirja löytyy jo englanniksi ja menee ehdottomasti kuuntelulistalleni.

Clear uskoo, että jokainen voi olla oman arkionnensa seppä. Miksi mekin emme uskoisi? Kaikki voivat vaikuttaa omiin tapoihin ja valintoihin, sekä muuttaa niitä pikkuhiljaa paremmiksi. Se vaatii pysähtymistä ja miettimistä, mitä omalta elämältään haluaa. Vaikka rutiinit saattavatkin aluksi kuulostaa ankeilta, ne myös vapauttavat aikaa turhalta säätämiseltä ja säästetty aika vapautuu itselle mieluisille asioille.  

Teitkö sinä uuden vuoden lupauksia? Miten ne ovat pitäneet? Mitkä ovat niksisi rutiinin syntymiseen?

Onneksi uuden rutiinin voi aloittaa vuoden jokaisena päivänä.
Mukavaa maanantaita!

Suvi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.