Olenko mitä syön?

Mietitkö usein kuka tuo tyyppi tuolla peilissä on? Näyttää tutulta, mutta muistuttaa jotain tuntematonta? Ruoka tarjoaa meille ravintoa, tien itseemme ja tunteisiimme. Suhtautuminen ruokaan on riippuvainen omista kokemuksistamme. Miten ruoka sitten vaikuttaa elämäämme? Kyse on elämäntavasta, tottumuksista ja uskomuksista itseemme. Ravitsemusta pohtiessa muistot palaavat helposti lapsuuteen.

Mitä terveys merkitsee sinulle?

Kerroin aiemmin omista tavoitteistani tälle vuodelle. Yhtenä tavoitteena on ollut perheen ruokavalion tarkastelu terveellisemmäksi. Kasviksia, marjoja ja kalaa tarvittiin lisää arkeen. Apuna toteutuksessa minulla on ollut k-ruoka.fi– sivuston palvelu, josta näkee helposti mistä ostokset koostuvat ja kuinka suuri osa niistä on esimerkiksi vihanneksia. Suunnittelen viikon ruokalistan ja tilaan ruokatarvikkeet kotiin listan mukaisesti. Huomasin kuitenkin pian, että taas jumituin vanhoihin tapoihin. Vihanneksia oli edelleen liian vähän lautasella. Mietin, että miksi tämä on niin vaikeaa?

Heräte- ja herkkuostot ovat vähentyneet kun tuotteet tilaa kotiin. Arjessa tämä palvelu säästää myös aikaa.

Törmäsin netissä Fitfarmin Tehostartti-valmennukseen, joka tarjosi konkreettisen avun elämäntapamuutokseen. Mieheni on ollut myös valmennuksessa mukana. Täytyy myöntää, että tämä onkin paljon mukavampaa yhdessä kun oma tsemppari on heikolla hetkellä vieressä. Meillä on kolmas viikko menossa parhaillaan. Valmennusjakso kestää neljä viikkoa. Heti ensimmäisen viikon jälkeen huomasin ihossa ja olotilassa muutoksia. Iho aivan hehkui ja olo oli muutenkin paljon tasaisempi säännöllisen ruokailurytmin ansiosta. En ole koskaan ennen syönyt vihanneksia, marjoja, hedelmiä ja rahkaa näin paljon! Pelkästään vihanneksia, marjoja ja hedelmiä tulee syötyä päivän aikana 700 g. Tutkimusten mukaan ruokavaliolla on suora yhteys mieleen ja ahdistuneisuushäiriöihin. Allekirjoitan tämän aivan täysin. Olotila on kohentunut huomattavasti. Valkoisen sokerin pois jättämisellä on varmasti suurin merkitys.

On ihanaa liikkua enemmän ja treenit kotona on helppo toteuttaa. Lapsiperheessä treenaaminen jääkin usein iltaan. Viikonloppuisin olemme liikkuneet ulkona ja nauttineet lämpimistä ja aurinkoisista päivistä. Olemme aiemminkin ulkoilleet lapsen kanssa, mutta nyt liikkumiseen kiinnittää huomiota aivan eri tavalla. Varsinkin kotitreenien osalta edistymisen huomaa! Mikä parasta, yhdessä tekeminen lisää parisuhdeaikaa <3

Pidän ruoan laittamisesta ja ruoalla on myös tunnetasolla minulle suuri merkitys. Olin usein lapsena mummoni apuna keittiössä ja sota-ajan lapsena mummoni arvosti ruokaa suuresti. Hänen lapsuudessaan ruoka ei ollut itsestäänselvyys. Mummolassa ruokaa ei haaskattu ja sillä osoitettiin rakkautta. Ruoka oli myös tapa saada suku koolle ja mummon valmistama ruoka katosikin nopeasti parempiin suihin. Ruokaa oli tarjolla aina monipuolisesti. Riista metsästettiin itse, marjat poimittiin lähimetsistä ja kalat pyydettiin Kemijoesta. Ruoka tarjosi jokaiselle jotakin. Isälle ja papalle syyn käydä metsällä. Mummolle tavan osoittaa rakkautta ja suvulle syyn kokoontua sekä nähdä toisiaan. Juhlapyhinä kiillotettiin perintöhopeat käyttöön ja nautittiin tunnelmasta, puheensorinasta, hälinästä, lasten kinastelusta ja vanhan rintamamiestalon tuomasta lämmöstä ja turvasta. Muistan lapsuudesta mummolan ison lasivitriinin, josta sain sinisen koristeellisen lasin käyttööni pyhinä. Nämä lasit ovat minulla edelleenkin muistona mummostani. Minun ruokamatkani sai alkunsa täältä ja tästä syystä ruoalla on suuri merkitys elämässäni. 

Minä ja isä pilkillä.

Millaisia muistoja sinulla on lapsuudesta? Kuinka ne vaikuttavat ruokailutottumuksiisi tänä päivänä?

Aurinkoista viikkoa <3

Marika

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.