Ole tarkka omasta ajankäytöstäsi

Arki – ihanaa ja kamalaa samaan aikaan? Voimme aina valita haluammeko opetella tanssimaan kaatosateessa vai jäämmekö odottelemaan myrskyn laantumista. Lapsiperheessä on monta liikkuvaa osaa, mutta hyvällä suunnittelulla voit ottaa helpommin vastaan äkkinäisetkin muutokset. Tanssiminen sateessa saa välillä väsyneeksi ja siitä syystä on tärkeää huolehtia omasta jaksamisesta ja hyvinvoinnista. Välillä taas arjessa on niin monta muuttuvaa tekijää, jotka vaativat joustoa. Silloin voi olla vaikeaa hidastaa ajoissa.

Muista ottaa itsellesi taukoja päivään. Aivan lyhytkin tauko auttaa jaksamaan paremmin. Kuinka kauan jaksat oikeasti keskittyä yhteen tehtävään?

Älä anna elämän valua ohi. Minuutit vaihtuvat tunneiksi, tunnit viikoiksi, viikot kuukausiksi ja pian kuukaudet vuosiksi. Valitse mitä haluat elämääsi ja pidä langat omissa käsissäsi. Käytännössä yksikään päivä ei ole mustavalkoinen, mutta hyväksymällä arjen sellaisena kuin se on, saamme siihen paljonkin värejä. Kerron sinulle muutamia keinoja, joilla voit tarkastella omaa ajankäyttöäsi.

Oletko pohtinut mitkä ovat arvosi? Mitä tavoittelet? Mille haluat antaa lisää tilaa? Mitä haluat poistaa? Nämä keskustelut auttavat sinua löytämään ne asiat, joita todella haluat elämääsi ja keskittymään siihen mikä on tärkeää. Aina kun mietit haluatko jotain uutta elämääsi, voit peilata niitä ensin asettamiisi tavoitteisiin ja arvoihisi. Sen jälkeen etsi niille tila arjestasi. Vieläkö näyttää hyvältä? Sitten vain annat mennä!

On tärkeää opetella sanomaan ei! Älä anna muiden päättää ajastasi tai täyttää kalenteriasi.

Vinkit parempaan ajankäyttöön:

  1. Opettele sanomaan ei. Olet vastuussa omasta ajankäytöstäsi. Kukaan muu ei tiedä kuinka pitkään olet nukkunut huonosti tai miten väsynyt oikeasti olet. Ole lempeä, ymmärtäväinen ja ystävällinen itsellesi. Sen jälkeen jaksat olla sitä myös muille.
  2. Jaa vuorokausi kolmeen osaan: uni, vapaa-aika ja työ. Riittääkö jokaiselle kahdeksan tuntia? Pitääkö jotain lisätä tai jotain poistaa? Kuinka paljon unta on sinulle tarpeeksi? Huomioi myös palautuminen.
  3. Avaa päiväsi tunti tunnilta. Miltä se näyttääkään paperilla? Voit hämmästyä siitä miten täynnä se jo on. Onko siellä tilaa? Älä täytä päiviäsi liikaa. Tutki mikä on realistista. Huomioi myös tauot ja palautuminen.
  4. Tunnista aikavarkaat. Mikä vie huomaamatta ison osan päivästäsi? Onko se jokin tapa? Onko se jokin asia? Tee päätös, miten voisit vähentää sen vaikutusta arkeesi. Aloita pienesti, jotta motivaatio säilyy.
  5. Jakakaa kotityöt uusiksi. Ne voivat haukata ison osan yhden ihmisen päivästä. Joihinkin tapoihin vain tottuu ja sitä ajattelee herkästi, että aina on tehty näin. Voit myös opetella yhdistelemään asioita. Miltä tuntuisi imuroida ja kuunnella äänikirjaa samalla?  Joissakin asioissa yhdistely toimii, mutta on tärkeää myös hoitaa tietyt askareet asia kerrallaan.
  6. Varaa päivääsi taukoja. Olitpa sitten töissä tai kotona, on tärkeää antaa keholle ja mielelle voimaannuttavia lepohetkiä. Mikä tuo sinulle energiaa ja auttaa lataamaan akkuja? Tauon ei tarvitse aina olla pitkä. Tärkeintä ei ole aika vaan tunne siitä, että hallitset omaa aikaasi ja sinne mahtuu myös pieniä palauttavia levon hetkiä. Opit kuuntelemaan itseäsi ja hidastamaan paremmin sekä aiemmin. Voit yllättyä miten viiden minuutin jooga jo vaikuttaa?
  7. Kirjaa mieltä vaivaavat asiat ylös viimeistään ennen nukkumaan menoa. Minulla tämä toimii siten, että kirjaamisen jälkeen saan luvan unohtaa ne hetkeksi. Kunnes taas kaivan ne esille puhelimen muistiinpanoista. Itselläni on siellä ylhäällä to do-lista, kauppalista, töissä ollessani työhön liittyvät asiat (joista aloittaa seuraavana päivänä) ja milloin mitäkin. 
  8. Harjoittele läsnäoloa. Tämä on itselleni vaikeaa. Olen luonteeltani sellainen, että tykkään hoitaa asioita omasta mielestäni tehokkaasti ja lopulta tilalla saattaakin olla monta keskeneräistä asiaa. Muista, että arjessa juuri epätäydellisyys on täydellistä.  Hyväksy, että kaikki ei ole aina järjestyksessä tip top. Älä anna kaaokselle sen suurempaa valtaa silti ajatuksissasi.
  9. Pystyisitkö hyödyntämään jotain ulkopuolisia palveluja arjessasi? Mikäli vauva-arki haastaa unen suhteen voit ottaa asian neuvolassa puheeksi. Näihin löytyy myös konkreettista apua. Haastavissa tilanteissa voit saada kunnan tai kaupungin tarjoaman kodinhoitajan. Oletko hyödyntänyt kotitalousvähennystä ja tilannut esimerkiksi siivoojaa kotiisi?
  10. Suunnittele ruoanlaittoa viikoksi kerrallaan. Voit tilata viikon ruoat ruokakaupasta myös suoraan kotiisi tai noutaa ne valmiiksi kerättynä. Voit kerätä pikkuhiljaa lounaat, päivälliset ja iltapalat listalle ja tehdä niistä teidän perheen kiertävän ruokalistan.  Tämä nopeuttaa arjen ruokailuja!
Aikatauluttaminen ei ole aluksi helppoa. Ole itsellesi armollinen. Kultainen keskitie löytyy kyllä.

Kukaan ei opi hetkessä. Ajankäytön suunnittelu vaatii hieman aikaa ja vaivaa. Minäkin olen vasta puolimatkassa, mutta jokainen päivä opettaa lisää. En koe, että olisin tässä koskaan valmis, mutta joka päivä tulen paremmaksi.

Ulkoilu ja oikeanlainen ruokavalio auttaa kehoa ja mieltä palautumaan paremmin. Oma tapasi rentoutua löytyy kyllä. Pian huomaat, että pääset rentoutumisen tilaan yhä nopeammin. Se vaatii harjoittelua.

Olemme pohtineet Suvin kanssa paljon omaa ajankäyttöämme ja tästä aiheesta voit halutessasi lukea lisää alla olevista linkeistä. 

www.pistekiireellesi.fi/piilosilla-kiireen-kanssa/

www.pistekiireellesi.fi/miten-suunnittelen-arkeni/

www.pistekiireellesi.fi/miten-epataydellisesta-tuli-taydellista/

Leppoisaa sunnuntaita! Mistä ajattelit aloittaa?

Marika

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.