Kiinnitäthän huomiota palautumiseesi?

Kuinka paljon huomiota kiinnität palautumiseesi? Arki voi kuormittaa meitä huomaamatta ja asiat voivat kasautua vähitellen, aiheuttaen suurta ahdistusta. On tärkeä reagoida omaan tilanteeseen mahdollisimman nopeasti, tunnistaa oma stressaajatyyppi ja löytää itselle oikeat työkalut stressin purkamiseen.

Meistä jokainen stressaa joskus ja toisen kynnys voi olla matalampi kuin toisen. Omaa stressiä ei kannata verrata toisiin ihmisiin, vaan yrittää etsiä juuri itselle sopivat työkalut sen käsittelyyn ja palautumiseen. On tärkeä muistaa, että kaikilla ihmisellä on erilaiset elämäntilanteet ja esimerkiksi somessa annettu kuva ei välttämättä vastaa todellisuutta. Stressin sietokykyä voi onneksi myös kehittää. Pieni stressi voi joskus olla myös hyvästä. Stressi ei kuitenkaan saa olla kiinteä osa elämää, jolloin se alkaa kuormittaa. Stressi voi aiheuttaa hyvin monen näköisiä vaivoja, kuten ahdistusta, unettomuutta, sairastelua tai keskittymis- ja muistivaikeuksia. 

Omaan palautumiseen ja vapaa-aikaan kannattaa kiinnittää säännöllisesti huomiota. Onko kaikki arjessa olevat asiat aidosti tärkeitä? Voisiko joitain asioita tehdä toisin, tai jättää jopa kokonaan pois? Mitkä asiat sinulle oikeasti tärkeitä ja merkityksellisiä? Ennakointi ja aikataulutus auttavat ajanhallinnassa, mutta omiin toimintamalleihin ja suunnitelmiin ei kannata takertua liiaksi. Välillä suunnitelmat voivat muuttua itsestä riippumattomista tekijöistä ja omia suunnitelmia muuttaa. Asioiden priorisointi ja mittakaavan hahmottaminen auttavat myös stressin hallinnassa.

Sanna Leino auttaa uutuuskirjassaan Stressitohtori – enemmän itsetuntemusta, vähemmän stressiä kartoittamaan stressitekijöitä ja stressaamistaipumuksia. Kirja antaa uusia ratkaisuja ja toimintatapoja haitallisen stressin vähentämiseen. Leinon mukaan kolme tärkeintä asiaa, joilla voi vaikuttaa omaan elämäänsä ovat oman tempperamentin tunnistaminen, kokonaiskuormituksen ymmärtäminen sekä mielenhallinnan keinojen opettelu. Hän muistuttaa, että myös mukavat asiat voivat kuormittaa, jos niitä on liikaa. Sanna Leino on usean vuoden ajan kirjoittanut Stressitohtori-blogia.

Uutuuskirja on jo luettavissa Bookbeatissa ja 10.2. alkaen myös äänikirjana.

Itse kuormitun eniten isoista tehtäväkokonaisuuksista, jotka tuntuvat hankalilta, tai jostain syystä epämiellyttäviltä. Aiemmin siirsin tällaisten tehtävien tekemistä mahdollisimman pitkään, joka aiheutti ahdistuksen lisääntymistä ja viimehetken paniikkia. Tästä todella hyvänä esimerkkinä on oma opiskelu taipaleeni, josta kirjoitan teille myöhemmin. Nykyään paloittelen hyvissä ajoin ison tehtäväkokonaisuuden pienempiin osa-alueisiin ja pyydän apua, jos koen tarvetta sille. Tartun hankalimpiin ja ikävimpiin asioihin heti, jotta ne eivät turhaa kuormita ja vie energiaa. 

Koin avun pyytämisen ja kysymisen aiemmin hyvin haastavaksi, koska ajattelin, että minun pitäisi osata jokin asia. Jostain syystä takaraivooni oli iskostunut ajatus, että kaikki pitää itse hoitaa. Onneksi olen päässyt pikkuhiljaa tästä ajatusmallista eroon ja pyrin pyytämään muilta apua. Haluan toki auttaa myös muita.

Kaipaan päiviini hengähdyshetkiä ja rauhoitun mielelläni iltaisin ennen nukkumaanmenoa. Lapsen saamisen myötä elämääni on tullut hyvin selkeä päivärytmi, joka auttaa palautumisessa. Yöunen merkitys on korostunut itselleni vauvavuoden jälkeen. Pyrin pitämään rytmin säännöllisenä ja nukkumaan noin kahdeksan tuntia yössä. Riittävä uni on avain jaksamiselle ja terveydelle.  

Kuinka paljon sinä kiinnität huomiota omaan palautumiseesi? Miten sinä hallitset stressiä?

Suvi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.