Miksi meillä ei ole kiire?

Kirjoitamme usein kiireestä ja tulemme myös kirjoittamaan. Tosin enemminkin siitä, miten sitä voisi välttää. Oletko joskus pohtinut, miksi joillakin tuntuu olevan jatkuvasti kiire ja toisilla ei? Miksi toisilla deadlinet paukkuvat kerta toisensa jälkeen, kun toisilla to do- lista lyhenee silmissä? Me pohdimme tätä usein ja keskusteluun löytyy aina uusia ulottuvuuksia. Me emme ole matkallamme valmiita ja haluamme olla joka päivä parempi versio itsestämme. Monia asioita olemme kuitenkin oivaltaneet. Kokosimme sinulle parhaat vinkkimme tehokkaaseen ajankäyttöön.

Meillä on harvoin kiire, toisin sanoen tunnemme harvemmin kiireen tunnetta. Tähän asiaan vaikuttaa toki moni asia, mutta tärkeimpänä se, että olemme päättäneet niin. Kiire on monesti enemminkin mielentila, kuin todellisuus. Aiemmin myös ihannoitiin kiireisiä ihmisiä. Ajateltiin, että kiireinen ihminen on jotenkin tärkeä, menestynyt, parempi kuin muut.  Tutkimusten mukaan jatkuva kiire ja stressi aiheuttaa niin henkisiä kuin fyysisiäkin oireita. Jatkuvassa kiireessä myös työteho laskee. Kun keskitymme miettimään kiirettä, kulutamme pakonomaisesti aikaa siihen, emmekä tehokkaaseen ja jäsenneltyyn työskentelemiseen.

Omaa aikakäsitystään kannattaa tarkastella ja pohtia mihin oma aika menee. Omaa ajankäyttöä voi seurata muutaman päivän tarkemmin, pitämällä esimerkiksi aikalokia kaikista päivän tekemisistä ja tapahtumista. Paljonko aikaa menee työhön, kotiin ja harrastuksiin? Jakautuvatko kotityöt teillä tasaisesti, tai meneekö viikossa kohtuuton aika kauppa-asiointiin? Uppoaako someen varkain aikaa? Aikapäiväkirjaa tarkasteltaessa voi miettiä, että onko ajankäyttö realistinen suhteutettuna omiin tavoitteisiin. Mitä pitää muuttaa, jotta näin olisi? Mitä poistat ja mitä lisäät? Ajankäyttö on hyvin pitkälle matematiikka. Meillä jokaisella on päivässä 24 tuntia. Miten käytät ne, jotta saavutat omat tavoitteesi ja ajankäyttö palvelee myös omia arvojasi?

Suvin ja Marikan 10 vinkkiä:

1. Mieti kokonaisuus – suunnittele, pilko ja toteuta!
Kun hahmotat asiat ensin isosti, on niitä helpompi lähteä pilkkomaan osaksi arkea. Silloin asioista tulee konkreettisia ja toteuttamiskelpoisia. Pilkkomalla ison kokonaisuuden konkreettisiksi tehtäviksi, näet asioiden edistymisen ja saat siitä päivittäin mielihyvää. Tämä toimii niin lopputyön, suuren projektin, kuin kodin varastojenkin siivoamisessa.

2. Ole tarkka omasta ajankäytöstäsi
Annatko toisten täyttää oman kalenterisi ja määrittää, mitä sinä teet milloinkin? Toki töissä ja vapaa-ajalla tulee muuttujia, joihin täytyy monesti sopeutua. Kaikille asioille ei kuitenkaan tarvitse sanoa kyllä. Ei- sanan käyttöä kannattaa tietoisesti opetella.

3. To do-listat avuksi
Muistettavat asiat kannattaa kirjata heti ylös. Silloin ne eivät jää kuormittamaan mieltä ja tulevat varmasti hoidettua. To do- listojen avulla voit helposti miettiä seuraavan päivän, tai viikon ohjelman etukäteen ja aamuisin voi alkaa suoraan tuumasta toimeen. To do- listat kulkevat vaivattomasti mukana esimerkiksi Trello- sovelluksessa.

4. Vältä tulipaloja
Mikäli huomaat yhä uudestaan sinkoilevasi tehtävästä toiseen palosammuttimen kanssa, kannattaa pysähtyä. Kun suunnittelemisesta tulee luontevaa, osaat ennakoida ja varautua asioiden kulkuun paremmin. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.

5. Voisiko rutiineja tehdä toisin?
Kun teemme asiat päivästä toiseen samalla tavalla, sokeudumme helposti omalle tekemiselle. Yritä katsoa asiaa ulkopuolisen silmin. Miten neuvoisit toista tekemään? Tai voisitko kenties itse kysyä neuvoa kollegalta? Meillä suuria arjen oivalluksia on ollut kiertävä ruokalista, ruokaostosten keskittäminen kertaan viikko sekä kauppakassipalvelu. Näiden avulla säästäämme viikossa todella monta tuntia.

6. Tunnista aikavarkaat
Käytätkö viikoittain aikaa saman asian toistamiseen? Voisiko jotain automatisoida? Hurahtaako puhelimen äärellä liikaa aikaa? Kannattaako kaikkea edes tehdä?

7. Asiat asioina
Eteen tulevat asiat, tehtävät ja ongelmat kannattaa pyrkiä käsittelemään asioina. Erilaisten tunteiden liittäminen hidastaa monesti työskentelyä. Viestin saa monesti myös huomattavasti paremmin eteenpäin ilman tunteen liittämistä siihen.

8. Kahdeksan tuntia töitä riittää
Pyri pitämään työpäiväsi järkevän mittaisina. Mikäli ne tuntuvat venyvän aina, kannattaa miettiä mistä se johtuu. Onko töitä liikaa? Mistä ne tulevat? Kuluuko johonkin tehtävään kohtuuttomasti aikaa? Voisiko joku muu tehdä jonkun asian? Voisiko jonkun asian tehdä toisin? Työpäivien venyessä työtehomme laskee väistämättä. Vapaa-aika on todella tärkeä osa arkea, josta kannattaa pitää kiinni. Hetket perheen, tai harrastusten parissa palauttavat meitä päivästä.

9. Työskentele omia vahvuuksiasi käyttämällä
Olemme kaikki erilaisia ja on yhtä monta tapaa päästä samaan lopputulokseen. Kannattaa miettiä mitkä ovat juuri omat vahvuudet asioiden aikaansaamiseen. Tunnistamalla omat vahvuudet, asioiden edistäminen on tehokkaampaa ja mukavampaa.

10. Hyvä riittää, ei tarvitse olla täydellinen
Yksityiskohtia ei tarvitse hio loputtomiin. Tekemiselle voi asettaa aikarajan, jolloin pieni aikapaine auttaa saattamaan työn tehokkaasti loppuun.

Koko ajan muuttuvassa maailmassa myös me muutumme. Tärkeintä on pitää huolta omasta jaksamisestamme. Ainoastaan silloin voimme auttaa muita. Suurin osa elämästämme on arkea ja siihen kannattaa panostaa.

Kiireetöntä arkea!

Suvi & Marika

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.