Luontoäidin aika

Mitä luonto merkitsee sinulle? Huomaatko ympärilläsi luonnon luoman kauneuden? Luonto tarjoaa paikan virkistäytymiselle, liikkumiselle ja kohtaamisille. Se auttaa avaamaan portin sisimpäämme ja parantaa haavojamme. Se ei toru eikä vaadi mitään vastineeksi. Luonto on tuolla ja odottaa meitä nauttimaan sen tarjoamasta vuoropuhelusta ja kauneudesta. Nyt on tullut luonnon aika saada jotain takaisin. On aika luonnon omalle lepohetkelle. Se on leponsa ansainnut.

Luonnolla on suuri vaikutus hyvinvointiimme.

On ihanaa, että meillä on neljä vuodenaikaa. Kuinka kauan näin on, riippuu ainoastaan meistä. Minussa luonto avaa portin hiljaisuuteen, ajattomaan maailmaan. Luonto tuntuu aivan säteilevän energiaa. Mitä kaikkea luonto tarjoaa? Sade puhdistaa ja ravitsee luontoa. Se kuljettaa kaduilta pölyt veden mukana pois. Kasvit tarvitsevat vettä, me tarvitsemme vettä. Se on elinehto kaikelle. Tuuli syntyy auringon energiasta. Veden äärellä tuuli tuntuu vahvimmin. Se tarttuu hiuksiin ja vaatteisiin ja pakottaa tunnistamaan voiman ulkona ja sisällä. Aurinko tuo valoa ja lämmittää meitä. Valo auttaa kasveja kasvamaan ja sillä on suuri vaikutus mielialaan.  Aurinko ja lämpö tuo toivoa paremmasta ja hyvää oloa jokaiseen soluun. 

Lempipaikkani luonnossa on veden äärellä.

Oletko miettinyt joskus, missä on sinun lempipaikkasi luonnossa? Veden äärellä? Metsässä? Milloin hakeudut sinne? Jos nyt mietit mielessäsi tätä lempipaikkaa, mitä se herättää sinussa? Mieleni palaa aina rannalle, veden ääreen. Seison rannalla. Tunnen sen lempeän ilmavirran. Kun nostan käsiäni, tuuli tarttuu hihoihin. Näen kuinka puiden oksat tarttuvat tuuleen kiinni ja veden pinta keinuu tuulen tahdissa. Rannalla on vain pieni jäinen riutta muistuttamassa olemattomasta talvesta. Katson hiekkaa, tutkin kiviä. Yksi näyttää aivan sydämeltä. Muutama korkea kaisla on selvinnyt talvesta ja seisoo tiukasti omalla paikallaan. Kuulen lintujen viserrystä ja huomaan kuinka lintu lentelee keveästi taivaalla tuulivirran mukana. Soutuveneet odottavat omistajiaan ja tuovat oman väriläiskänsä muuten vielä niin värittömälle rannalle. Kevät on jo täällä, mutta vihreät värit vielä puuttuvat. 

Isän kanssa melomassa joskus 90-luvulla.

Luonto antaa paljon hyviä muistoja. Mielessäni palaan vielä paljon kauemmas. Muistan hyvin elävästi mummolasta eri vuodenaikojen tuomia iloja. Muistan, että lapsuudessa lunta oli enemmän ja talvet paljon kylmempiä. Mummolassa kylmyys tuntui talvella sisällä asti. Rintamamiestalossa lämmitettiin puilla ja öljyllä. Silti löytyi aina kylmempi nurkka, josta kylmä vaelteli sisälle. Eteinen ja ullakko olivat kylmiä tiloja. Ullakkoa kutsuttiin nimellä vintinpäällinen ja leikin siellä lapsena paljon. Sieltä löytyi kaikenlaisia aarteita ja omalla tavallaan se paikka myös jännitti ja pelotti samaan aikaan. Vuodenajasta riippumatta, vietimme paljon aikaa ulkona luonnossa. Mummolassa oli iso pelto. Talvella tein sinne polkuja ja kesällä siinä kasvatettiin perunaa. Sain olla istutustöissä mukana ja myöhemmin myös keräämässä satoa. Pihalta löytyi kasvimaa ja marjapensaita. Kun satoa alkoi tulla, kävimme hakemassa porkkanaa tai marjoja syötäväksi kesken leikkien. Kesäisin peltoa ja pihaa ympäröivät vanhat koivut heiluivat tuulessa kilpaa kukkien kanssa. Muistan puiden lehtien havinan tuulessa. Meillä oli tapana viedä ulos isoja vilttejä ja nauttia auringosta vilttien päällä. Kuunnella kesän ääniä. Tuulta, lintuja, ohikulkevia junia ja mummolan koiran Millan haukuntaa vieraiden saapuessa. Me serkukset ja sukulaiset vietimme paljon aikaa mummolassa. 

Mummolassa 80-luvulla. Serkkuni Sari ja mummolan koira Milla.

Millaisia muistoja luonto herättää sinussa?

Tänään 28.3 vietetään WWF:n Earth Houria klo 20.30. Sammutetaan yhdessä valot tunniksi, autetaan luontoäitiä ja nautitaan kynttilän valon tuomasta lämmöstä ja rakkaudesta <3

Marika

Mielen vapautta

Mikä saa meidät kaipaamaan kaikkea juuri silloin kun se ei ole mahdollista? Usein ymmärrämme asioiden merkityksen vasta kun menetämme jotain. Pidämme monia asioita itsestäänselvyytenä, kunnes yllättäen huomaamme, että näin ei olekaan. En voikaan sopia tapaavani ystävääni kahvilassa tai kaikkia rakkaitani edes kotonamme. Vapaus ja spontaanius tehdä asioita puuttuu.

Yhtä asiaa kukaan ei voi ottaa meiltä pois. Mielemme on aina vapaa vaeltamaan maailman ääriin.

Mielemme on vapaa, mutta muu maailma ympärillämme ei. Voimme saavuttaa kaiken, minne mielemme vaeltaa, mutta tässä hetkessä pystymme vain hyväksymään vallitsevat rajoitteet. Elämässä tulee olemaan aina asioita, joihin emme pysty vaikuttamaan. Sen sijaan on tärkeää nähdä asiat, joihin pystymme juuri nyt. Ajatuksesi luovat tulevaisuutesi ja tekevät todeksi myös sen, miten suhtaudut itseesi. Voit valita annatko ajatustesi rajoittaa vai vahvistaa sinua?

Tarkkaile ajatuksiasi, itseään ei voi huijata.

Mitä kaipaat juuri nyt? Minä kaipaan ihmisiä, sitä että saan ilmaista itseäni ja heiluttaa käsiäni puhuessani. Kaipaan sitä, että näen koko ihmisen, en vain tietokoneen näyttöä. Kaipaan ihmisyyttä, johon kuuluu kohtaaminen, kehonkieli, jutustelu ja aitous. Kohtaamme toisemme lasin läpi, aivan kuten ikkunasta katsoessamme ohi kulkevia ihmisiä. Mitä näkyy? Edessämme on näyttö, siellä kuva ja osa ihmistä. Pala meistä jää silti puuttumaan. Onneksi tiedämme, että tilanne ei kestä ikuisesti ja elämämme palautuu takaisin normaaliksi. Tämä muuttaa jokaista meitä pysyvästi, juuri sen verran kuin annamme muutokselle tilaa. 

Tilanne on antanut paljon pohdittavaa. Se on suorastaan pakottanut kääntämään ylösalaisin kodin jokaisen nurkan ja siivoamaan kaiken tarpeettoman pois. Samalla tavalla toimii myös mielemme, kun vanha on käsitelty ja tomutettu pois, on aika siirtyä eteenpäin. Tämä luo tilaa uudelle, kaikelle sille ihanalle mikä odottaa tämän jälkeen.  Olemme kaikki uuden tilanteen edessä. Muutama viikko sitten moni meistä pohti, että mistä saisi aikaa kodille, perheelle ja keskeneräisille asioille? Nyt aikaa on.

Aika, tarjoaa viisauden meille jokaiselle. Toinen löytää aarteen, toinen kohtaa varjonsa. Se haastaa pohtimaan, mitä todella haluamme? Meillä on mahdollisuus saattaa keskeneräiset asiat päätökseen ja samalla pohtia, kuka minä olen? Mistä olen kiitollinen? Ratkaisevaa on, miten suhtaudumme tilanteeseen. Mitä tiukemmin yrität kontrolloida ja taistelet asioita vastaan, joihin et pysty vaikuttamaan, sitä enemmän vain menetät omia voimavarojasi. Keskitä energia sen sijaan itseesi ja siihen, mitä voit tehdä jatkossa toisin, jotta saat elämältäsi sen mitä haluat. 

Mihin kohdistat voimavaroja nyt? Ne luovat tulevaisuutesi.

Kukaan ei voi koskaan viedä meiltä mielen vapautta. Kykyä uskoa itseemme ja omiin päämääriimme. Olet sitä, mitä ajattelet olevasi. Jos et pohjimmiltasi ja vilpittömästi usko olevasi riittävän hyvä, et voi saada kaipaamaasi arvostusta ja hyväksyntää.  Tämä ei johdu siitä, että muut ihmiset eivät arvostaisi sinua, vaan siksi, että et koe itseäsi sen arvoiseksi. Pidä itsesi auki maailmalle ja muille ihmisille. Ihminen tarvitsee ihmistä. Olen kiitollinen siitä, että saan elää elämääni ympärilläni joukko ihania ihmisiä. Me kaikki tarvitsemme elämäämme ihmisyyttä ja inhimillisyyttä.

Pieni laulu ihmisestä

Ihminen tarvitsee ihmistä

ollakseen ihminen ihmiselle,

ollakseen itse ihminen.

Lämpimin peitto on toisen iho,

toisen ilo on parasta ruokaa.

Emme ole tähtiä, taivaan lintuja,

olemme ihmisiä, osa pitkää haavaa.

Ihminen tarvitsee ihmistä.

Ihminen ilman ihmistä

on vähemmän ihminen ihmisille,

vähemmän kuin ihminen voi olla.

Ihminen tarvitsee ihmistä.

Tommy Tabermann (Maa, 1987)

Muista, että olet arvokas ja täydellinen juuri sellaisena kuin olet. Pidä itsestäsi, läheisistäsi ja muista kanssaihmisistä huolta. Aurinkoa päivääsi <3

Marika

Kerrankin on aikaa kodin järjestämiselle

Tämä tilanne ahdistaa itselläni välillä todella paljon, kuten monella muillakin. Pyrin kuitenkin etsimään asioista positiivisia puolia. Pysymällä mahdollisimman paljon kotona, voimme auttaa eniten. Vapaa-aikaa on vapautunut uskomaton määrä, kun työ, kun työmatkat, kaupassakäynnit, harrastukset ja kaikki muu on jäähyllä.

Meillä on viime päivät järjestelty kotia. Kokosin teille muutaman mielestäni hyvän kirjan liittyen kodin järjestämiseen ja järjestyksen ylläpitoon. Meillä kaappien ja varastojen järjestäminen ja ylimääräisestä tavarasta luopuminen ovat olleet pitkään to do-listalla. Siihen on nyt hyvin aikaa. Itseäni kodin järjestäminen rauhoittaa ja onnistunut lopputulos antaa hyvän mielen.

Ilana Aallon instagram- tili kannattaa myös ottaa seurantaan. Sieltä löytyy myös videoita, miten hän on järjestellyt kotinsa toimivaksi.

Aloitimme viime viikonloppuna yläkerrasta ja olemme joka päivä käyneet jonkun huoneen, tai kaapin läpi. Ylimääräiset tavarat olemme vieneet varastoon odottamaan jatkotoimenpiteitä, jotta tavarat eivät jää pyörimään muuten järjestettyyn tilaan.

Luin monta vuotta sitten Marie Kondon Konmari, Siivouksen elämänmullistava taika- kirjan, jonka ohjeiden mukaan järjestin kotini ja kaappini. Kaappien järjestys saattaa välillä hieman heikentyä, mutta sen saa palautettua nopeasti takaisin alkuperäiseen järjestykseen, kun ”runko” on kunnossa. Tärkeintä järjestyksen ylläpitämisessä on se, että tavaraa, tai vaatteita ei ole liikaa. Pari vuotta sitten yhdistimme taloutemme ja tavaramäärä kasvoi valtavasti.

Tämä alkaa olla jo klassikko. Suosittelen ehdottomasti lukemaan, mikäli et ole vielä lukenut.

Olemme luopuneet jo paljosta, mutta edelleen tavaraa oli yksinkertaisesti liikaa. Nyt onneksi tarjoutui hyvä tilaisuus katsastaa kaapit ja varastot. Olemme myyneet ylimääräisiä tavaroita netissä, kirpputoreilla sekä antaneet eteenpäin. Osa odottaa isompien lasten omaa kotia. Pyrimme siihen, että emme heitä mitään käyttökelpoista roskiin, vaan mieluummin annamme sen eteenpäin. Nyt toki tavaroiden jatkokäsittely odottaa hyvää aikaa.

Tästä kirjasta löydät myös apua kodin järjestykseen ja sen ylläpitämiseen.

Meillä koko perhe osallistuu kodin siivoukseen ja siisteyden ylläpitoon. Taapero on mukana puuhissa siinä missä muutkin ja nauttii yhteisestä tekemisestä. Pyrimme pitämään lelujen määrän kohtuullisena, jotta lastenhuone on helppo pitää järjestyksessä. Lapsi oppii samalla myös arvostamaan tavaroitaan, kun niitä on vähemmän. Kaikille leluille on oma paikkansa ja taaperonkin on helppo laittaa tavarat paikoilleen leikin jälkeen, vanhempien avustuksella toki.  

Nautin kodin järjestelystä ja olo on paljon kevyempi, kun kaapit ovat siistit ja turhaa roinaa ei pyöri jaloissa. Viikkosiivouskin käy näppärämmin, kun tasot ovat tyhjät ja siivousta ei tarvitse aloittaa raivauksella.

Mitä te olette tehneet kotona? Oletteko lukeneet jonkun tekstissä mainituista kirjoista?

Suvi

Kotikonttorilla

Etätyöt tulivat viimeistään nyt ajankohtaiseksi monelle. Minusta tämä on myös loistava mahdollisuus muutokselle. Harva työtehtävä vaatii fyysistä läsnäoloa työpaikalla ja toivonkin, että tulevaisuudessa yhä useampi asia voitaisiin hoitaa etänä. Etätyö on myös tutkimusten mukaan tehokas ja tuloksellinen tapa työskentelyyn. Kun välimatkojen ja työskentelyaikojen merkitys vähenee, syntyy uusia mahdollisuuksia. Etätöiden mahdollistama jousto tukee hyvin myös lapsiperheitä. Uusien toimintatapojen myötä kaikki voittavat.

Täsmävinkit etätöihin

  1. Huolehdi ergonomiasta.
  2. Pitäydy rutiineissasi. Pidä kahvi- ja lounastauot.
  3. Puuttuvan työmatkan voit korvata reippaalla aamu- tai iltapäivälenkillä.
  4. Suunnittele työpäiväsi ja mieti selkeät tavoitteet päivälle.
  5. Pidä yhteyttä työkavereihisi.

Sosiaalisen kanssakäymisen merkitys kasvaa, kun työkaveria ei enää näekään samalla tavalla. On hyvin tärkeää, että kaikki kokevat olevansa osa tiimiä työskentelypaikastaan riippumatta. Me sovimme työpaikalla, että vietämme kahvitauot päivittäin Teamsin välityksellä. Näin pystymme vaihtamaan ajatuksia ja kuulumisia tuttuun tapaan.

Meillä kotona etätyöt ovat lähteneet hyvin käyntiin ja kummallekin vanhemmalle on löytynyt omat työpisteensä. Taapero on myös menossa mukana ja olemme kalenteroineet mieheni kanssa hoitovuorot jo ensi viikollekin. Tämän avulla pystymme suunnittelemaan omaa ajankäyttöä paremmin.

Oletteko te siirtyneet etätöihin? Miten olette sopineet lasten hoitokuviot?

Voimia meille kaikille haastavaan tilanteeseen <3

Suvi

4 vinkkiä mielen hallintaan

Elämme juuri nyt outoa ja ihmeellistä aikaa. Korona aiheuttaa meissä kaikissa erilaisia ajatuksia ja pohdintoja. Uusi ja odottamaton tilanne voi aiheuttaa mm. huolestuneisuutta, pelkoa, ahdistusta. Nämä tunteet ovat aivan normaaleja. Aivomme haluavat suojella meitä parhaansa mukaan. Negatiiviset ajatukset kuitenkin pahentavat oloamme ja voivat aiheuttaa alakuloisen mielen. Mielenhallinalla on suuri merkitys siihen, miten suhtaudumme haasteisiin ja miten annamme niiden vaikuttaa itseemme ja elämäämme. 

Mentaalivalmentaja Tessa Ramm-Schmidt kertoo meille vinkkinsä mielen hallintaan.

Alla 4 vinkkiä mielen hallintaan vaikeissa tilanteissa:

  1. STOP ja rauhoitu 

Kun huomaat ajattelevasi negatiivisesti tai huolestuneesti sano itsellesi STOP! ja katkaise ajatus. Panikoiminen, pelko tai huolestuminen aiheuttavat meissä stressireaktion ja heikentävät vastustuskykyämme. Pelko myös jähmettää meidät. Antaessamme pelolle vallan meidän on vaikea nähdä mahdollisuuksia, olla luovia tai nähdä asioita toisessa valossa. Rauhoittuessamme voimme valjastaa mielemme miettimään mieluummin ratkaisuja ja näkemään mahdollisuuksia. 

Aivomme eivät ymmärrä sanaa ’EI’ tai muita kielteisiä sanoja. Jos ajattelet ’Älä panikoi’, aivosi ymmärtävät tästä lähinnä sanan ’panikoi’, eli ne tulkitsevat asian aivan päinvastoin kuin mitä oikeastaan ajattelet. Siksi on tärkeää kääntää kielteiset asiat myönteisiksi, eli ajattele ja sano itsellesi mieluummin ’rauhoitu’. Se on positiivinen, selkeä käsky, jonka aivosi ymmärtävät heti. 

Eli jos huomaat pyörittäväsi mielessäsi huolestuneita ajatuksia, sano itsellesi STOP! Ja anna käsky aivoillesi: rauhoitu! Pyydä myös apua muilta, jos tuntuu, että omat ajatukset pyörivät negatiivista ympyrää. Pyri kuitenkin tietoisesti kääntämään ajatukset positiiviseen suuntaan. Esimerkiksi voit nyt ajatella positiivisesti, että saat viettää enemmän yhteistä aikaa perheen kanssa, kun harrastuksia tai muita menoja ei ole yhtä paljon kuin normaalisti. 

2. Pysähdy ja tarkastele millä asioilla syötät mieltäsi 

Mieti miten paljon haluat tällä hetkellä seurata uutisia. Miten paljon uutiset vaikuttavat mielen hyvinvointiisi? Suurella todennäköisyydellä saat tarpeeksi ajankohtaista tietoa lähipiiriltä, eikä sinun itse ole välttämätöntä lukea kaikkia uutisia, ja seurata niitä koko ajan. Mieti myös miten paljon haluat altistaa itsesi muille asioille, jotka voivat vaikuttaa mieleesi negatiivisesti, kuten väkivaltaiset TV-sarjat, tietokonepelit ja dekkarit. Yritä valita asioita, jotka vaikuttavat mieleesi positiivisesti. 

3. Hengitä ja hiljennä mielesi

Rauhallinen, syvä hengitys rauhoittaa hermostoamme ja lähettää viestin aivoillemme ja kehollemme, että kaikki on hyvin. Syvähengitys myös vahvistaa vastustuskykyämme. 

Helppo hengitysharjoitus: syvällä sisäänhengityksellä anna vatsan pullistua ja laske neljään. Pysähdy ja pidätä hengitystä hetki. Hengitä ulos laskien neljään ja anna vatsan litistyä. Tyhjennä keuhkot. Pysähdy taas ja pidätä hengitystä hetki. Jatka minuutin ajan tietoista hengittämistä. Jo minuutissa viestit aivoillesi, että tilanne on hallinnassa, olosi on rauhallinen ja turvallinen.

4. Harjoita kiitollisuutta

Kiitollisuuden tunteminen tuo meille hyvää oloa ja iloa. Se myös rauhoittaa ajatuksiamme. 

Kirjoita paperille 15 asiaa, joista voit olla kiitollinen juuri nyt. Anna kiitollisuuden tunteen levitä sydämeesi, vatsaasi, koko kehoosi. Ajattele jokaista asiaa tietoisesti, ja tunne kiitollisuuden tunne kehossasi. Vahvistat näin sekä kehoasi että mieltäsi.

Jos ajatukset lähtevät päivän aikana harhailemaan huoliin tai muihin negatiiviisiin asioihin palaa kiitollisuus-listaasi ja ajattele tietoisesti kaikkia hyviä asioita elämässäsi. 

On tärkeää vahvistaa ja hoitaa itseään. Emme voi olla avuksi muille, jos itse panikoimme tai sairastumme. Vahvista siis itseäsi, jotta voit olla toisten tukena! Olemme aina vahvempia yhdessä, ja muista myös rohkeasti pyytää apua ja tukea muilta. 

Muista, että voit aina valita omat ajatuksesi! 

Jos mielen hyvinvointi kiinnostaa Sinua enemmän voit seurata minua ja ajatuksiani Instagramissa, Facebookissa ja osoitteessa www.mondaybliss.fi.

Tessa